Wildkamperen: waar mag dat nog?

Terug naar de essentie van nomadenreizen

Back to basics, back to nature. Wildkamperen brengt ons terug naar de essentie van nomadenreizen. De vrijheid van zomaar je camper en tentje ergens neerzetten staat hoog op de wish list van menig reiziger. Noorwegen en Zweden behoren tot de mogelijkheden maar waar nog? Wildkamperen kan nog op hele mooie plekjes. Een overzicht.

Schotse natuurpracht

Reizen door Schotland is voor elke type reiziger gemakkelijk. De trein, de ferry en de wegen bieden goede bereikbaarheid naar alle regio's met pareltjes van trekpleisters. Met de camper de weidse open ruimtes, de mysterieuze meren en de ongerepte natuur ontdekken is een scenario die roept om wildkamperen, en in Schotland is dat geen enkel probleem. Met de 'Right to Roam' acte die sinds 2003 van kracht is, mogen kampeerders de begane paden verlaten om er in de natuur te overnachten, uiteraard met respect voor de omgeving en op voorwaarde dat je alles weer netjes achterlaat. De Schotse Hooglanden zijn hier het absolute summum!

Scandinavië spant de camperkroon

In Scandinavië gaan ze nog een stapje verder met het Allemansrecht. Het Allemansrecht is de basis voor toerisme en recreatie in Scandinavië. Het biedt namelijk iedereen de mogelijkheid om het land van iemand anders te betreden, om te zwemmen in en varen op andermans water en om bloemen, bessen en paddenstoelen te plukken.

Je camper mag je daar parkeren voor 24 uur. Voor een langer verblijf dien je wel toestemming te vragen aan de eigenaar. Het Allemansrecht geldt niet in natuurreservaten en andere beschermde natuurgebieden!

Ijsland: enkele belangrijke regeltjes

IJsland is één van de meest tot de verbeelding sprekende plekken om te gaan wild kamperen. Een paar jaar terug was dat nog met weinig regels maar dat is nu wel beter gereglementeerd. Zo mag je alleen wildkamperen waar (bijna) geen mensen wonen en waar geen campings zijn. Het is in de natuur wel nog steeds mogelijk om wild te kamperen. Buiten de bebouwing je tentje opzetten in een bos of een heuvel kan dus wel.

Binnen de bebouwing mag je alleen op aangewezen campings overnachten (maar dit zijn vaak heel mooi plekjes). Massatoerisme en Ijsland gaan echter niet samen. Je mag niet in groep reizen; het wildkamperen wordt namelijk beperkt tot maximaal drie tenten of campers en je mag nergens langer dan één nacht staan. Voor campers geldt daarbij nog een extra regel; wanneer er in de buurt een aangewezen camper(parkeer)terrein is, dan moet je daar gaan staan. Alleen in gebieden waar echt niets aan faciliteiten aanwezig is, kan je zelf een plekje opzoeken...

Dichtbij huis: la douce France

Frankrijk is een geliefde bestemming bij Belgen, dit bleek nog uit een recent onderzoek van Camptoo over kampeertrends 2019. Deze trend zet zich zeker voort dit jaar.

Je mag in heel Frankrijk enkel bivakkeren (wildkamperen voor één nacht) van 19 uur tot 9 uur en steeds op een uur wandelafstand van een weg of natuurreservaat.

Wist je dat je in Frankijk 24 uur op een parkeerplaats mag staan en overnachten, mits er geen uitdrukkelijke verboden zijn op die plek uiteraard? Camping hoppen in la Douce France, klinkt niet slecht toch?

Handig om weten

• Check zeker de voorzieningen die je in je camper hebt. Op Camptoo kan je perfect bekijken welke deze zijn, voor je er een huurt bij een particulier. Denk bijvoorbeeld aan zonnepanelen voor de koelkast en ook een chemisch toiletje (de natuur zal je dankbaar zijn)...
  • Met de app Park4night vind je de mooiste plekjes om te wildkamperen. Deze app is community driven, zo heb je vaak weet van de laatste nieuwe plekjes!
  • Nog meer lezen over wildkamperen kan op de site van Camptoo.

Camptoo heeft als doel mensen in heel Europa het plezier van kamperen met een mobilhome of caravan te laten delen. Dit doen ze door de betrouwbaarste en meest inspirerende service te bieden waarmee eigenaren en huurders hun caravan of mobilhome kunnen huren of verhuren.

Persberichten in je mailbox

Over Camptoo

Camptoo is een deelplatform waar je campers en caravans rechtstreeks bij de eigenaar huurt. Het bedrijf werd opgericht in 2014 en heeft als missie om in 2020 twee procent van alle campers en caravans in Europa via het platform met elkaar te delen. Camptoo koppelt niet alleen de huurders en verhuurders van campers en caravans, maar zorgt ook voor het papierwerk, benodigde verzekeringen, gebruikersverificatie, betalingen en bijstand onderweg.